feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Carian entri blog

Terkini





Pertanyaan dan Jawapan berkenaan Masjid Al-Mustaqim

Pertanyaan berkenaan pembinaan Masjid Al-Mustaqim

Name Iskandar Hamim
Emailishxxxx@gmail.com
Komen/Cadangan
Salam,

Saya ingin menderma untuk tabung pimbinaan Masjid Al-Mustaqim, BSP. Cuma pertanyaan saya seperti berikut:

1. Siapa ahli jawatan kuasa untuk pembinaan masjid tersebut
2. Berapakah peruntukkan & status kewangan terkini
3. Bilakah jangka masa pembinaan akan dimulakan

terima kasih



Powered by Wufoo.

Jawapan Pegawai Penerangan dan Pengerusi Masjid Al-Mustaqim

----------
From: Azizul Jabbar Kamaruddin <azizuljabbar@yahoo.com>


Salam,

Saya sebagai Pegawai Penerangan yang ditugaskan oleh Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Mustaqim, Bandar Seri Putra secara jujur, telus dan ikhlas menjawab persoalan yang ditimbulkan.

  • Secara asasnya, Ahli Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Mustaqim merupakan warga BSP yang ingin melihat kewujudan sebuah masjid untuk warga BSP. Sejak saya mula menghadiri Mesyuarat atas pelawaan Pemeriksa Kira-kira 1 (Pak Aziz)  pada tahun 2009, pengerusi-pengerusi surau dan Persatuan Penduduk skim-skim perumahan (termasuk Taman Impian Putra) telah dijemput untuk menghadiri mesyuarat JK Pembinaan yang diadakan sebulan sekali. Lokasi mesyuarat diadakan adalah di surau-surau sekitar BSP dan TIP secara giliran.
  • Sila lihat senarai AJK Pembinaan Masjid Al-Mustaqim di sini:
  • Sila lihat Timeline Pembinaan Masjid Al-Mustaqim, Bandar Seri Putra di sini:
  • Baru-baru ini JK Pembinaan telah meluluskan untuk mewujudkan laman Facebook sebagai satu lagi wadah untuk memberitahu komuniti online BSP tentang maklumat terkini Masjid. Saya sedang update laman FB dengan maklumat rasmi (surat-surat MAIS & JAIS) dan terkini yang saya perolehi. Mohon tuan-tuan yang mempunyai akaun FB dapat melayari laman facebook berikut:
  • Saya juga mempelawa tuan-tuan yang mengalami kemusykilan tentang Masjid supaya melayari laman web berikut yang telah diwujudkan lebih awal untuk melihat versi digital surat-surat kebenaran/kelulusan MAIS dan JAIS :
Di situ anda akan dapat menatap maklumat berkenaan Masjid Al-Mustaqim seperti graf kutipan derma sehingga bulan Mei 2010 dan Perspective Drawing Design Masjid. Laman web ini merupakan inisiatif dari Prof. Ir Dr Riza Atiq Abdullah, salah seorang AJK Pembinaan.
  • Setelah mendapat mandat dari JK Pembinaan sebagai Pegawai Penerangan, saya telah mula menjawab persoalan dari ahli kariah di Forum Putra-Mahkota.com melalui topik Masjid Bandar Seri Putra:
  • Pada 14 Januari saya telah menghebahkan ketiga-tiga nombor akaun lengkap Tabung Derma Masjid Al-Mustaqim di Forum Putra-Mahkota.
  • Bertindak atas keperluan menghebahkan nombor-nombor akaun tersebut secara fizikal, pihak JK Pembinaan Masjid telah menempah dan menggantung 8 banner yang tertera nombor akaun masjid bersama-sama lakaran perspektif design masjid di semua surau di BSP dan di SKBSP serta SRABSP. Versi digital banner tersebut juga telah saya hebahkan kepada laman blog surau dan skim perumahan BSP yang saya ketahui, sila lihat di sini:
  • Di samping itu, pihak JK Pembinaan Masjid Al-Mustaqim telah mengadakan beberapa aktiviti sepanjang tahun 2009-2010:
  1. Gotong-royong membersihkan tapak masjid sebanyak 2 kali, terakhir pada 26 Jun 2010
  2. Forum Perdana Ehwal Islam pada malam 26 Jun 2010, yang juga menempatkan booth pameran Masjid Al-Mustaqim. JK Pembinaan juga telah menghebahkan program melalui edaran handbill ke setiap rumah dengan kerjasama Persatuan Penduduk Skim Perumahan masing-masing.
Buku program Forum Perdana juga telah diedarkan kepada SEMUA yang hadir (anggaran 300 orang) yang mengandungi senarai lengkap (setakat tarikh itu) Ahli Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Mustaqim. Sila lihat Banner hebahan, artikel laporan program, gambar dan klip video di sini:
http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=4811.0
Bersama-sama email ini saya kepilkan Senarai AJK Penganjur Forum Perdana kepada tuan-tuan yang tidak berkesempatan untuk hadir dalam program-program anjuran JK Pembinaan Masjid Al-Mustaqim pada tahun ini:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs795.snc4/67569_121853224537537_120427501346776_135924_6853851_n.jpg

Saya sebagai ahli kariah yang diberi tugas untuk menghebahkan maklumat tentang Masjid Al-Mustaqim kepada kariah mengakui usaha hebahan ini masih lagi belum selengkapnya merangkumi KESEMUA ahli kariah masjid. Oleh itu saya mohon tuan-tuan dapat forward email ini kepada semua rakan-rakan ahli kariah Masjid Al-Mustaqim BSP bagi pihak saya.

Saya akan mencadangkan kepada JK Pembinaan Masjid supaya diadakan satu sesi fotografi pada mesyuarat akan datang supaya gambar semua AJK dapat dimuatkan ke dalam Laman FB Masjid Al-Mustaqim dan pautannya dapat dihebahkan kepada semua blog/forum/laman web surau dan skim perumahan BSP sebagai satu usaha untuk pihak kariah dapat mengenali siapakah AJK Pembinaan Masjid.

Sekian, terima kasih.


Bagi Pihak JK Pembinaan Masjid Al-Mustaqim BSP

Azizul Jabbar Kamaruddin
Pegawai Penerangan




----------
From: Abdul Rahman Hasan, Dr Hj <abrahmanh@stats.gov.my>

Assalamulaikum WBT.

 

 

Terima kasih atas  keperihatinan saudara/ri terhadap projek pembinaan masjid kita.  Saya selaku pengerusi terpanggil untuk menjawap persoalan yang dikemukakan dan dengan harapan kita sama-sama membantu merialisasi hasrat murni  penduduk seri putra.  Mudah-mudahan Allah Taala merestui cita-cita kita bersama.

 

 

Daripada aspek-tadbir urus:  Projek ini dibawah jawatankuasa pembinaan masjid yang dipengerusikan oleh saya dan ahlinya ialah semua pengerusi surau di BSP serta pengerusi jawatankuasa penduduk (jika surau tidak terdapat di taman2 berkaitan) dan orang perseorangan yang dilantik oleh AJK dari masa ke masa.  Lihat minit mesyuarat ke 15- yang dikepilkan.

 

 

Sepatutnya ahli kariah boleh mendapatkan apa-apa makluman berkaitan kemajuan pembinaan masjid kita daripada AJK yang dilantik mengikut kariah masing-masing.

 

Untuk makluman kita dalam peringkat meningkatkan publisiti supaya derma datang mencurah-curah.  Lagi cepat derma datang lagi cepat kita dapat bina masjid.  Kos dijangka RM 7 juta.

 

 

 

INGAT LAH HARI INI KITA BERUSAHA MEMBINA RUMAH ALLAH, INSYALAH DI SYURGA NANTI ALLAH AKAN MEMBINA MAHLIGAI UNTUK KITA.

 

 

Salam- sila call me jika ingin maklumat lanjut

 

 

Dr. Haji Abdul Rahman Hasan

hp:019-6655487





Penafian

Pengendali blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini.