feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Carian entri blog

Terkini





Masalah sampah di Selangor - Apa isu dan penyelesaiyannya

Bersama Masalah Air Ialah Masalah Sampah
http://drshafie.blogspot.com/2012/01/bersama-masalah-air-ialah-masalah.html
BBB, 17 Safar 1433 = 11Januari 2012 (Rabu):



Masalah air dan masalah sampah boleh dikatakan kecil dan mudah, tetapi dia boleh menjadi besar dan payah, khususnya di dalam kehidupan di Bandar, jika pengendaliannya tidak diurus dengan baik. Air adalah sumber hidup dan agen pembersihan. Tiada air atau kekurangannya menggendalakan kegiatan menyebabkan orang ramai membuat aduan, marah, protes dan menentang.

Masalah sampah berkait dengan manusia sebagai pengguna menyebabkan wujudnya lebihan yang antaranya sampah yang perlu dibuang. Dengan banyaknya barang yang dibuang yang diistilahkan sebagai sampah, memerlukan sistem yang teratur bagi pembuangan sampah yang jika di bandar sederhana berjumlah ratusan tan sehari. Bayangkan jika setiap orang menghasilkan setengah kilo sampah sehari, maka kalilah dengan jumlah penduduk, maka banyak itulah jumlah sampah yang dihasil dan perlu diuruskan. Lantaran itu perlunya satu agensi yang mengendalikan sampah – contoh MPKj di samping mengendalikan tugas-tugas yang lain yang berhubung dengan perbandaran. Perkhidmatan memungut sampah juga menjadi sumber pekerjaan bagi yang bekerja di bawah syarikat yang mengendalikan sampah. Syarikat yang terlibat yang mengendalikan pengurusan sampah ialah Alam Flora.Syarikat ini dengan kontrektor-kontrektor telah lama mendominasi pengurusan sampah dan perjanjian dikatakan berterusan hingga 2015. Di samping syarikat ini berpengalaman menguruskan sampah timbul juga rungutan-rungutan terhadap perjalanan syarikat ini dan timbul desakan-desakan supaya pengurusan sampah tidak hanya dikendalikan oleh Alam Flora, tetapi diagihkan juga kepada syarikat-syarikat yang lain.

Awal tahun 2012 pemecahan monopoli Alam Flora dan kontrektor-kontrektor mau dilakukan, Selain dari aduan-aduan terhadap syarikat berkenaan dan kontrektor di bawahnya, adalah wajar peluang diberi sama kepada syarikat dan kontrektor-kontrektor yang lain. Sebelum pemerintahan Pakatan Rakyat, syarikat dan kontrektor-kontrektor yang diketahui adalah dari Umno dan wakil-wakil rakyat dari Umno memonopoli keuntungan. Sudah 4 tahun Pakatan memerintah, selama ini juga pihak yang berkuasa dari Umno juga menguasai faedah dari kerja-kerja sampah dan mereka nampaknya terus mau memonopolinya yang dilihat begitu tamak sekali.

Perubahan dan peluang yang wajar diberi kepada kontrektor lain, di samping mengekalkan sebahagian dari berpengalaman nampaknya tidak disetujui mereka, bahkan mereka mengambil tindakan membantah MPKj membuka tender luar. 70 kontrektor lama mau tender dibuka hanya kepada mereka, sesuatu yang tidak adil dan bercanggah dengan prinsip Pakatan Rakyat yang bersifat telus dan saksama. Tindakan mereka mogok dan tidak memungut sampah memberi kesan yang tidak baik. Setakat ini lima hari sampah tidak dpungut dan pembuangan sampah berlaku di jalan-jalan dan pandangan amat menjijikkan. Adun sendiri menerima aduan-aduan. Seorang menyatakan:

``Jadual kutipan sampah telah terganggu sejak hari Jumaat 6 Januari 2012 di kawasan, khususnya di Jalan 3/38-3/42 dan amnya di Seksyen 3, Bandar Baru Bangi.

Seorang pengadu yang lain menyatakan:

``Saya telah mencuba Sistem Aduan On Line MPKj-STARS MPKj, tetapi system Web ini tidak berfungsi atau gagal berfungsi. Berkemungkinan berlaku masalah teknikal. Mohon perkhidmatan YB Dr. Shafie selaku Adun N26 Bangi untuk membantu penduduk tentang permasalahan ini. Terima kasih.

Seorang pengadu datang sendiri ke pejabat, memaklumkan sampah berlonggok sekitar Jalan 1/7 & 1/9 dan meminta Adun mengambil tindakan. Sebenarnya semua tempat tidak diangkat sampah. Tindakan mengambil alih dari monopoli Alam Flora, nampaknya agak lambat. Timing awal Januari 2012 di awal tahun, mungkin baik, tetapi dari satu segi kerana lambat ianya memberi peluang bagi musuh bertindak secara strategic dari segi politik bagi memburukkan Kerajaan Pakatan Rakyat, khususnya menjelang pilihanraya. Mereka bertindak tidak mengangkat sampah, menyebabkan kegelisahan berlaku di kalangan rakyat. Makin lambat masalah sampah tidak dapat diselesaikan, makin bertambah kemarahan rakyat. Pihak pemerintah dan agensi kerajaan jangan biarkan strategi mereka menekan kita. Usaha menekan mereka, terutama yang terang-terang melawan perlu diambil tindakan. Keadilan dan ketelusan hendaklah diamalkan dan peluang bagi orang baru yang berkelayakan perlu disokong. Nikmat dan peluang ekonomi di negeri Selangor wajar dinikmati bersama, sesuai dengan Selangor Merakyatkan Ekonomi kepada rakyat. Semua pihak hendaklah bekerja dengan jujur dan dedikasi bagi kepentingan rakyat bukannya mensabotaj.

Sekian.

------------------------------------------------------------------

Talian Bebas Tol 1800-88-2824 Aduan Sampah Di Selangor

http://www.selangorkini.com.my/my/berita/36177
via SelangorKini Online by tvselangor on 1/11/12

Oleh :  Afeeqa Afeera

SHAH ALAM, 11 JANUARI : Setiap aduan berkenaan masalah sampah yang dilaporkan ke talian bebas tol 1800-88-2824 akan diselesaikan dalam tempoh 24 jam.

Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu berkata, talian bebas tol itu akan mula dikuatkuasakan pada 17 Januari depan dan beroperasi seawal jam 8 pagi sehingga 6 petang.

"Selepas daripada pukul 6 petang, talian ini masih beroperasi seperti biasa tetapi ia direkodkan. Pengadu hanya perlu memberitahu di mana lokasi, masa dan sebagainya.

"Saya juga ingin meminta pengadu atau orang awam untuk memberi maklumat spesifik (lengkap) di mana berlakunya masalah kutipan sampah selain dinasihatkan untuk meninggalkan nombor telefon (pengadu) supaya pengurus pusat aduan boleh menghubungi mereka semula," jelasnya.

Masalah pungutan sampah dan sisa pepejal di Selangor menjadi isu hangat apabila penduduk mendakwa kegagalan kontraktor menjalankan tugas selepas kerajaan negeri melalui PBT mengambilalih kerja-kerja pembersihan di negeri ini daripada Alam Flora Sdn Bhd.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini memaklumkan, perkhidmatan talian bebas tol akan membolehkan rakyat membuat sebarang aduan mahupun cadangan mengenai perkhidmatan pihak berkuasa tempatan (PBT) terutama melibatkan pengurusan kutipan sampah dan pembersihan.

Beliau berkata, talian ini akan dikendalikan oleh Pusat Aduan Pengurusan Sisa Pepejal Selangor di bawah kelolaan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Menurut Menteri Besar apabila pusat aduan ini beroperasi nanti, PBT akan dapat mengetahui peratusan aduan mengenai sampah yang diterima.

Jelasnya, dengan maklumat yang diperolehi, PBT akan menggunakan semua maklumat ini untuk membaiki dan meningkatkan perkhidmatan kepada rakyat terutama yang melibatkan pengurusan sisa pepejal.

Langkah ini juga kata Menteri Besar, membolehkan rakyat menyalurkan maklumat berkenaan perbuatan khianat terhadap urusan sampah di negeri ini.

Sementara itu, ketika ditanya tentang bantahan yang dikemukakan Persatuan Sisa Pepejal dan Pembersihan Hulu Langat (protem) bersama 70 kontraktor lain terhadap Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) kerana menawarkan tender baharu kepada orang luar, Ronnie berkata, perkara itu perlu dilaksanakan mengikut proses tender.

Katanya, dakwaan kontraktor terbabit bahawa tindakan yang dilaksanakan MPKj itu adalah semata-mata mahu mengambil syarikat kroni dan parti politik tertentu dan mengetepikan peranan mereka dalam urusan pungutan sampah dan sebagainya juga adalah tidak benar.

"Semua kontraktor perlu mengikuti proses tender, supaya ia adil. Saya rasa mereka bimbang mereka tidak dapat menyertai proses tender. Bagaimanapun, tidak semestinya kontraktor yang menyertai proses tender akan diberikan kontrak.

Mereka perlu mengikuti beberapa kriteria dan memberi kerjasama dengan kerajaan negeri serta PBT. Satu sistem yang adil akan dilaksanakan," katanya.






Penafian

Pengendali blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini.