feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Carian entri blog

Terkini





Utusan: Pereratkan persefahaman, perpaduan melalui Maulidur Rasul

Pereratkan persefahaman, perpaduan melalui Maulidur Rasul
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm#.Ty94FuMp4Z0.facebook

Oleh Hassan Mohd. Noor


Penduduk Fasa 7 Bandar Seri Putra menyertai perarakan Maulidur Rasul, semalam.

SEMALAM umat Islam di seluruh dunia memperingati hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Sambutan kali ini bertemakan Persefahaman Asas Perpaduan Ummah. Pelbagai tafsiran boleh dibuat mengenai tema ini.

Sama ada kita hidup dalam masyarakat Islam atau bukan Islam, persefahaman amat penting. Tanpa persefahaman, masing-masing akan membawa ideologi yang pelbagai ke dalam masyarakat yang akhirnya mencetuskan suasana tidak harmoni. Bagi masyarakat Malaysia, persefahaman dan perpaduan sering digambarkan melalui sambutan perayaan termasuk Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas dan pelbagai lagi. Tetapi adakah ia sekadar pada sambutan perayaan? Persefahaman bukan sekadar perlu diwujudkan di kalangan masyarakat pelbagai kaum tetapi juga seagama. Kita dapat lihat pada hari ini, bagaimana umat Islam berbalah sesama mereka sehingga membawa kesengsaraan dan kematian. Pada masa yang sama, mereka yang bukan beragama Islam khususnya Israel terus menindas masyarakat Islam di bumi Palestin.

Persefahaman dan perpaduan menjadi isu Selak kali ini selepas melihat suasana yang berlaku di Mesir. Saya baru kembali dari Kaherah bersama program 'turun padang' Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) yang diketuai Aziz Jamaludin Mhd. Tahir. Pada kesempatan itu, sempatlah meninjau seketika apa yang berlaku di Dataran Tahrir dan sekitarnya. Ternyata suasana di kawasan berkenaan masih 'panas'. Sebelum detik hitam bola sepak berlaku di Port Said, boleh dikatakan saban hari ada saja kumpulan kecil mengadakan demonstrasi, berarak di kawasan sekitar sambil melaungkan pelbagai slogan. Ada juga yang mengadakan ceramah. Begitulah suasana di Kaherah. Dan di stesen televisyen pula, saya terharu melihat dokumentari mengenai kekejaman Israel terhadap rakyat Palestin. Seorang lelaki diheret keluar tanpa perasaan kemanusiaan. Seorang wanita pula merayu supaya lelaki itu dilepaskan. Dan selepas diseret jauh daripada rumah, jentera digunakan untuk merobohkan sebuah kediaman. Begitulah kekejaman di bumi Palestin. Satu iklan lain pula menunjukkan bagaimana perlunya rakyat Mesir yang beragama Islam dan minoriti beragama Kristian bersatu membangunkan negara itu. Pada akhir iklan itu, bulan sabit dan salib dicantumkan sebagai simbolik perlunya persefahaman dan perpaduan. Begitulah pentingnya perpaduan.

Justeru persefahaman perlu diwujudkan di semua peringkat masyarakat sama ada di desa atau di kota. Tidak kira fahaman politik, matlamat akhir adalah perpaduan.

Semalam bagi menyokong matlamat mewujudkan persefahaman yang menjadi kunci perpaduan, saya sempat menghadiri sambutan Maulidur Rasul dan Ramah Mesra Surau Sayyidina Umar Al-Khattab di kawasan perumahan Fasa 7 Bandar Seri Putra, dekat Bangi. Meriah majlis itu. Tetapi temanya ialah Surau Meriah Masyarakat Barakah. Berdasarkan tema itu, sudah tentulah sambutannya meriah.

Seawal 7 pagi, penduduk sekitar - lelaki, wanita, kanak-kanak mula berkumpul. Masing-masing membawa bekalan kuih muih serta makanan untuk santapan bersama. Surau tidak perlu mengeluarkan belanja sarapan pagi. Pengerusi majlis Zaludin Abu Bakar memulakan acara dengan menjemput imam Ustaz Abu Zaki Ismail membacakan doa. Kemudian berlangsunglah perarakan kira-kira sejauh 2 kilometer mengelilingi taman perumahan itu. Sambil berselawat yang diketuai oleh Ustaz Syarul Azman Shaharuddin, pasukan kompang turut memeriahkan perarakan. Selesai acara, mereka menikmati juadah yang dibawa dari rumah. Sambil minum dan makan, diadakan acara cabutan bertuah, kuiz agama untuk kanak-kanak dan dewasa. Majlis diserikan juga dengan bacaan al-Quran oleh Awangku Umar Pengiran Hamdan (Johan qari Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan 2009) dan berzanji oleh Ustaz Nor Naemi. Ketika berlangsung ceramah oleh Ustaz Mohd. Asri Abdullah di ruang dewan surau, kanak-kanak 'disenyapkan' seketika dengan peraduan mewarna dan menulis khat. Dalam ceramahnya, Mohd Asri antara lain mengajak masyarakat mengenali lebih dekat akhlak Rasulullah SAW. Majlis kemudiannya diakhiri dengan ucapan Pengerusi Surau, Abd. Rani Pengiran Othman atau lebih dikenali sebagai Pak Rano. Dalam ucapannya, Pak Rano berharap, majlis seumpama itu akan meningkatkan persefahaman di kalangan penduduk. Beliau mahu semua pihak mengenepikan fahaman politik dengan keutamaan kepada perpaduan umat. Baginya itu amat penting bagi mewujudkan perpaduan yang kental di kalangan penduduk. Sesuai dengan peranan surau yang bukan sekadar tempat ibadat tetapi juga sebagai tempat melaksanakan aktiviti kemasyarakatan, Pak Rano mengumumkan akan membina gelanggang futsal untuk anak-anak muda beriadah sambil mendekatkan diri dengan surau. Sebelum solat Zuhur, para jemaah dihidangkan dengan nasi lauk kawah kambing. Sambutan tidak berakhir di situ sahaja tetapi disambung dengan ceramah oleh Ustaz Shuhadak selepas solat Maghrib. Sesudah Isyak, para jemaah dihidangkan pula dengan kambing panggang.

Begitulah sambutan kecil tetapi amat bermakna dan meriah bagi penduduk di kawasan taman perumahan. Pastinya di seluruh negara semalam, hari ini, esok atau hujung minggu ini akan ada lagi majlis Maulidur Rasul di peringkat masjid atau surau. Gerakkan anak-anak kariah untuk sama-sama memeriahkan surau dengan pelbagai aktiviti agama dan kemasyarakatan supaya mereka mendapat berkat dalam kehidupan seharian. Sekalung tahniah kepada seluruh ahli jawatankuasa Surau Sayydina Umar Al-Khattab, Bandar Seri Putra.





Penafian

Pengendali blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini.